Dag 30 Vezelay rustdag - Reisverslag uit Asquins, Frankrijk van Jos van Ras - WaarBenJij.nu Dag 30 Vezelay rustdag - Reisverslag uit Asquins, Frankrijk van Jos van Ras - WaarBenJij.nu

Dag 30 Vezelay rustdag

Blijf op de hoogte en volg Jos

03 September 2020 | Frankrijk, Asquins

Ik ben op 06:00 op, want vandaag is de zegening en ik heb geen idee wat er gaat gebeuren. Om 06:50 moet ik beneden zijn en samen met iemand van het pelgrimshuis en met 2 andere Franse vrouwelijke pelgrims gaan we naar de basiliek. Het is nog donker in de kerk en vooraan zitten 10 zusters en 4 paters in het wit, geknield te bidden. Ik moet in de middenpad vooraan plaats nemen. Om 07:00 luid de klok, gaan de lichten aan en gaat iedereen staan om de gebeden zingend ten gehore te brengen. Ik ben onder de indruk, en merk iets te laat op dat ik nog zit. Het gezang en de galm in de kerk is prachtig, al kan ik er niets van volgen. Opeens krijg ik een pot in mijn rug en word ik naar voren gedirigeerd. Help... waarom ik als eerste? Waar moet ik naar toe en wat is de bedoeling? Ik loop door de haag van witte paters en nonnen naar voren tot aan het altaar. De andere 2 pelgrims die het wel kunnen verstaan, volgen trouw mijn voorbeeld. Ik krijg de zegen en een medaillon. Een medaille omdat ik het zo goed heb gedaan?

S'avonds gaan we met 2 andere Nederlandse pelgrims boodschappen doen, een biertje drinken en eten klaar maken.

Morgen ben ik een maand onderweg. 800 km gelopen in 30 dagen en een daggemiddelde van 26,6 km. Ik heb binnen een maand het pelgrimsknooppunt Vezelay bereikt. Ik wil vandaag mijn vervolgroute bepalen en ik blijf bij mijn plan, dat ik de mooie route naar Le-Puy--en-Valay weer oppak. Dit is wel een paar honderd kilometer om, maar ik heb de tijd. De route vanaf hier naar Le-Puy is ongeveer 440 km en ik zal er ongeveer 17 dagen overdoen. Dan is het ondertussen 22 september en ga ik kijken hoe ik thuis kan komen. Ik kan de route niet afmaken, omdat ik 2 maanden later gestart ben in verband met corona.


  • 03 September 2020 - 22:07

    Toon:

    Ha Jos, een dagje rust dat mag wel. Een dagje met kerkelijke bezinning. Mooi toch. Mooi dat je meerdere pelgrims ontmoet, samen inkopen en ... een biertje. Heerlijk. Geniet ook daarvan. Morgen weer veel succes. Gr Toon

  • 03 September 2020 - 22:52

    Monique:

    Een paar honderd kilometer om , maar ik heb de tijd....
    Dat zou ik met de auto nog niet eens zeggen :-))

    Mooie ervaringen Jos en wat een fantastisch gemiddelde.
    Ik zou het vieren met een rustdag.

    Wees gegroet Jos.

  • 04 September 2020 - 00:11

    Ans:

    Een vrije dag en dan zo vroeg in de baseliek, wel een speciale gebeurtenis, jammer toch dat wij dit niet hebben gezien! 800 km in de benen,dan verdien je zeker een medaille, hij is toch wel gewijd hè? Succes met de volgende kilometers. Groet van ons

  • 04 September 2020 - 09:17

    Henk En Astrid Uit Deurne:

    Ha Jos. Wat een leuke ervaring weer. Zingen in de kerk maakt vaak indruk, de akoestiek is meestal super. Ik snap die uitdrukking dan ook niet, voor t zingen de kerk uit.....? :)
    Mooi, weer n medaille er bij. Tick in the box!!!
    Bon route.

  • 04 September 2020 - 16:33

    Martje :

    Hoi Jos. 800 km voor een zegening!!! Wij tellen onze zegeningen ook van tijd tot tijd. We doen dit echter gewoon thuis.

  • 04 September 2020 - 17:29

    Leon:

    goed om te horen jos dat we eindelijk een heilige in de club hebben schijnheilige hadden we al genoeg goed om te horen dat alles nog volgens plan gat en dat je de tijd neemt om de lange route te pakken ik had waarschijnlijk de bus gepakt je hebt een mooi gemiddelde tot nu toe dus probeer dat vast te houden je weet nog niet hoe je naar huis gaat maar misschien gaat die goedheilig man uit spanje met zijn pieten tzt ook wel richting ons land ik zou effe appen met die ouwe verder groetjes van ons en lopen maar komt goed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos

Wandelend naar Santiago de Compostela

Actief sinds 07 Maart 2020
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 6707

Voorgaande reizen:

07 April 2020 - 17 Juli 2020

Santiago de Compostela

Landen bezocht: