Dag 29 Vezelay - Reisverslag uit Asquins, Frankrijk van Jos van Ras - WaarBenJij.nu Dag 29 Vezelay - Reisverslag uit Asquins, Frankrijk van Jos van Ras - WaarBenJij.nu

Dag 29 Vezelay

Blijf op de hoogte en volg Jos

02 September 2020 | Frankrijk, Asquins

We ontbijten gezamenlijk. Petra de gastvrouw, is een alleenstaande vrouw van ongeveer 30 jaar en heeft 2 jaar geleden haar dansschool en huis in Nijmegen verkocht. Ze had besloten om een pelgrimshuis in Frankrijk te beginnen. Ze heeft dit huis als bouwval gekocht en heeft het helemaal zelf opgeknapt zonder kluservaring. Ik vertrek als eerste, omdat ik de enige ben die de sprong naar Vezelay maakt. De andere pelgrims hebben nog een tussenstop. Na 900 meter zit er een wandelaar met grote rugzak te rusten. We raken aan de praat. Hij woont in Frankrijk en is onderweg naar Nederland.Als ik vertel dat ik uit Meterik kom, kent hij dit wel. Hij heeft nog jaren op de proeftuinen van het Meeteriks veld gewerkt. Peter gaat direct over in het dialect. Hij heeft veel last van zijn kneej gehad in het begin van zijn tocht. Hij is 1 jaar ouder dan ik en heeft net als ik ook in Oss op school gezeten. Ik trek verder de bospaden in. De omgeving is voornamelijk bossen met af en toe landbouwgrond.

Ik kijk om me heen en naar achteren, wat ik allemaal heb afgelegd en bereikt. Niet naar voren wat ik nog allemaal moet doen, nee wat ik allemaal mag doen.Het is heerlijk te stoppen en om je heen te kijken, de vergezichten, de omgevingen, de belevingen. En ik zeg tegen mezelf:”Pelgrim loop je geluk niet voorbij”

Ik kom in het dorpje La Jarrie en ik bestel  een kop koffie en een stuk quiche als lunch.

Ik loop verder door de bossen en daar is hij dan de basiliek van Vezelay op 7  km afstand. De laatste 2 kilometers zijn bergop en zwaar, maar dit levert weer punten op voor het bergklassement. Ik zwoeg en kom uiteindelijk boven. Ik vind het pelgrims huis, maar ik ben alleen op een 10 persoonsslaapzaal. Geen pelgrims in 't wild dus. Ik kook samen met een Nederlandse echtpaar in het eetzaaltje. Morgen om 07:00 krijg ik de zegening in de baseliek. Ik heb wel een mooi uitzicht vanuit mijn eigen slaapzaal op deze baseliek. Morgen de zegen en dan vrij!


  • 02 September 2020 - 22:23

    Myriam :

    Heej Jos, als jullie het hebben over de pijn in de kneeje, dan zulde ut toch ok wel ovver de zwaore koete hebbe gehad. Hoije wah.

  • 02 September 2020 - 22:27

    Toon:

    Ha Jos, als ik je verslag lees dan lijkt het me dat je een mooie dag hebt gehad, zowel fysiek als voor je beleving. Leuk dat je verrassende mensen met mooie roots ontmoet. Ik ben benieuwd welke mensen je op je pad ontmoet. Succes morgen. Gr Toon

  • 02 September 2020 - 22:34

    Mario En Mirjam:

    Hey Jos,
    Mooi om zo ieders zijn eigen verhaal te horen. De één waarom die daar woont en een ander waarom deze persoon het avontuur van SdC aangaat en beleeft. Leuk om je verhalen te lezen van deze mooie tocht. Geniet van de omgeving en de mensen om je heen. Zet m op en succes met de zegening! Scheelt weer een douche-beurt hahaha. Je zult zien dat je hierna weer wat soepeler vooruit gaat.

  • 02 September 2020 - 22:49

    Monique:

    De bolletjestrui is voor jou Jos! ;-)

  • 03 September 2020 - 09:08

    Henk En Astrid Uit Deurne:

    Wat is de wereld toch klein, grappig dat je dat iemand tegen komt die je dorp kent. We wensen jou een gezegende wandeling toe vandaag!
    Groet

  • 03 September 2020 - 11:30

    Bram Janssen:

    Elke dag een nieuwe avontuur, heerlijke verhalen!
    Geniet van je vrije dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos

Wandelend naar Santiago de Compostela

Actief sinds 07 Maart 2020
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 6707

Voorgaande reizen:

07 April 2020 - 17 Juli 2020

Santiago de Compostela

Landen bezocht: