Dag 52/53 laatste etappe en retour - Reisverslag uit Saugues, Frankrijk van Jos van Ras - WaarBenJij.nu Dag 52/53 laatste etappe en retour - Reisverslag uit Saugues, Frankrijk van Jos van Ras - WaarBenJij.nu

Dag 52/53 laatste etappe en retour

Blijf op de hoogte en volg Jos

24 September 2020 | Frankrijk, Saugues

Dag 52

Vanmorgen met 4 mensen ontbeten.  Lidia, een Nederlandse vrouw, die gisteren is gestart in Le Puy, is aangesloten. 

Dit is mijn laatste wandeldag en  mijn laatste wandelverslag. De gezondheid van mijn moeder gaat niet met de week of met de dag achteruit maar met het uur. Ik heb haar rond de middag gebeld, maar ze wil  en kan niet meer. Ze is zo vermoeiend en verzwakt dat ze niet meer kan wachten tot ik terug ben. Ze neemt min of meer afscheid van mij, maar ik heb hier geen vrede mee. Ik besluit om eerder terug te gaan naar Nederland. Ik hoop dat het op tijd is om afscheid van haar te nemen, om haar hand nog eens een keer vast te houden en een knuffel te geven. Het wordt een race tegen de klok. Op het eindadres van de wandeling van vandaag neem ik een taxi terug naar Le Puy en dan de trein via St Etienne naar Lyon.

Dag 53

Overnachten in een hotel in Lyon en de volgende morgen 05:50 de Thalys naar Brussel. Ik zet 3 wekkers omdat ik bang ben om deze laatste kans te missen. Maar het hoeft niet. Van elk uur ligt ik de helft van de tijd wakker en hou ik vochtige ogen bij het naderende wederzien en het onafwendbare afscheid. Linda pikt me op in Brussel, en dan in een sneltreinvaart naar Nistelrode. Hopelijk kom ik op tijd. 

In de kamer van mijn moeder is het weerziens van mijn familie. Maar het is gek, verdriet en vreugde liggen hier heel dicht tegen elkaar aan. Vreugde dat ik iedereen na bijna 2 maanden weer zie, maar verdriet om afscheid van mijn moeder te nemen. Ik ben net op tijd en ze is helder en blij dat ik er op tijd ben. Ik hou haar hand vast als de dokter, die 15 minuten na mijn komst, een spuitje geeft om ze in slaap te krijgen waaruit ze niet meer zal ontwaken. Ik heb nu nog net de tijd gekregen om definitief persoonlijk afscheid te nemen. Nu heb ik hier wel vrede mee. Dank je wel St Jacques

In 52 dagen pelgrimeren heb ik 49 wandeldagen gehad met een totale afstand van 1300 km.

Volgend jaar dag ga ik verder, vanwaar ik gestopt ben en ik zal jullie berichten van mijn vertrek van de 2e ronde. (mijn balboekje is nog niet vol). Ik ben aangenaamd verrast door de vele volgers en reacties. Dank hiervoor.

Ik wil graag mijn ervaringen en verhalen mondeling toelichten als daar behoefte voor is. 

Voor mij was het een zeer mooie en leerzame pelgrimstocht al is het einde van mijn tocht een dieptepunt met het onvermijdelijke afscheid van mijn moeder.


  • 25 September 2020 - 17:49

    Dirk Vergeer:

    Sterkte Jos, goed dat je op tijd terug was. Het was leuk je verhalen te lezen! Veel sterkte de komende tijd. Groet, Dirk.

  • 25 September 2020 - 20:35

    Annette Philipsen :

    Fijn dat je thuis bent. Voor nu veel sterkte Jos.
    Straks tijd genoeg om Frans, Spaans en Portugees te leren.

  • 25 September 2020 - 20:37

    Jos:

    Jos wij wensen jou en familie heel veel sterkte. Moge de fijne herringeringen daarin een grote ondersteuning zijn. Heel fijn dat je nog op tijd terug was om samen afscheid te nemen. Je was bezig met een bijzondere pelgrimsreis, die je steeds bijzonder verwoord hebt! Deze prachtige ervaring zal je mede helpen om het overlijden van jou moeder een plaats te geven.

  • 25 September 2020 - 21:36

    Eduard Disch (Maastricht):

    Beste Jos,

    Wat een onverwacht en verdrietig eind van je dappere pelgrimstocht. Gecondoleerd met het verlies van je moeder. Een grote troost dat je nog net op tijd afscheid van haar heb kunnen nemen. En dat je nu gezond en wel terug bent bij je meest naasten. Mensen hebben mensen nodig. Juist ook op momenten als deze. Om elkaar van dienst te zijn in woord en gebaar.

    Je hebt nu de eerste 1300 kilometers naar Santiago de Compostella gelopen. Met meer dan gewone belangstelling heb ik je voettocht gevolgd. "Wat maakt hij mee? Wat kan ik van hem leren?" Dankzij jouw vlotte, dagelijkse kronieken met de fraaie foto's heb ik zinnig antwoord gekregen op deze twee kernvragen. Waardevolle informatie voor mijn voettocht volgend jaar van Maastricht via Santiago de C. naar Finistère (2700 km?). Heel hartelijk dankt, Jos!!

    Mocht jij op enig moment over je reiservaringen willen vertellen, dan zie ik graag een uitnodiging tegemoet!




  • 25 September 2020 - 21:39

    Monique:

    Ik ben er stil van....
    Veel sterkte, we denken aan jullie.
    xxx

  • 26 September 2020 - 08:50

    Eric En Riky:

    Ah Jos wat een vervelende wending op het einde van jouw pelgrimstocht. Fijn dat je nog op tijd was voor jouw moeder. Heel veel sterkte de komende tijd. Je mag super trots zijn op de afgelopen maanden.

  • 26 September 2020 - 09:02

    Ben En Herma:

    Ach Jos jongen. Wat fijn dat je je moeder nog even hebt kunnen spreken. Je hebt het ook zo verdiend. We wensen jou en je gezin heel veel sterkte de komende tijd. Het is een bijzondere periode die je ook als positief kunt ervaren. En wat hebben we genoten van je verhalen. We zullen het nog gaan missen. Sterkte Jos en we zien je graag een keer. Groetjes Ben en Herma

  • 26 September 2020 - 09:09

    Toon:

    Ha Jos, wat zijn dit heftige dagen en nachten voor jou en je familie. Een bizar einde van je wandeltocht, maar gelukkig was je op tijd. Mooi dat je moeder nog hebt kunnen knuffelen en haar vast hebt kunnen houden en dat ze helder was. Deze momenten kun je koesteren en geven je en jullie energie de komende tijd. Veel sterkte en we spreken elkaar. Groetjes Toon en Myriam

  • 26 September 2020 - 09:19

    Henk En Astrid Uit Deurne:

    Beste Jos
    Niet alleen huilen en lachen staan dicht bij elkaar. Ook het wederzien en afscheid staan dicht bij elkaar.
    Ik had echt tranen in mijn ogen toen ik jou verslag las. Gelukkig was je op tijd om haar nog echt te begroeten en afscheid te nemen. Wat een sterk moederke!
    Ik wens jou het allerbeste . Voor ons is t afkicken om jou verslagen niet meer te kunnen lezen:(. Voor jou wellicht ook, om niet meer(voorlopig) aan je reis te werken.
    Je moeder gaat nu voor altijd op reis. Fijn dat je thuis bent.
    Tot gauw Jos en een knuffel voor Hedwig.

  • 26 September 2020 - 14:59

    Ria En Henk Feijen:

    Beste Jos, gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Triest om de mooie tocht van jou zo te moeten eindigen. Maar toch fijn dat je haar nog even hebt kunnen spreken. We wensen jou en je familie veel sterkte toe.

  • 26 September 2020 - 15:04

    Leon:

    respect jos voor wat je gepresteerd hebt maar er zijn nu andere dingen waar je mee te maken hebt en ik ben blij dat je nog op tijd terug was wij wensen je sterkte de komende dagen

  • 26 September 2020 - 15:05

    Leon:

    respect jos voor wat je gepresteerd hebt maar er zijn nu andere dingen waar je mee te maken hebt en ik ben blij dat je nog op tijd terug was wij wensen je sterkte de komende dagen

  • 26 September 2020 - 16:35

    Mari Van Summeren :

    Jos en familie gecondoleerd met het verlies van je moeder. Fijn dat je nog op tijd afscheid hebt kunnen nemen. Dit is iets wat altijd bij je blijft en een positief gevoel geeft. Je hebt al een geweldige prestatie geleverd. Gr Mari en Liesbeth

  • 28 September 2020 - 08:30

    Cees Wildenberg:

    Hai Jos, Allereerst sterkte! Mooi dat je nog afscheid hebt kunnen nemen! Dank je voor de mooie reisverhalen, en graag hoor ik de in en outs nog van je.
    Groet Cees

  • 29 September 2020 - 10:46

    Henk Vanuit Gemert:


    Hallo Jos en Hedwig .
    Zo staan plezier en droevenis dicht bij elkaar
    Moeder wil je niet graag missen , doch ze had de leeftijd Jos
    Zo je reis naar SANTIAGO voorbereid was ,en de beleving daarvan , zo resoluut is jou beslissing geweest terug te keren . Moeder heeft daar zeker ook naar verlangd . Sterkte ook voor Hedwig Toch even over de reis . Jos bedankt voor het perfecte verslag dat je me steeds toe stuurde ik leid daar aan af , dat jij niet de persoon bent , och we zien wel.
    daardoor kreeg jou reis heel zeker veel meer waarde . Fysiek en natuurlijke beleving .met mijn reis destijds had ik daar nog wat van kunnen leren .
    Gaarne willen we mettertijd een keer in Meterik langs komen , ook om de schittterende gemaakte foto,s te zien .Jo en Ik wensen jullie het allerbeste in deze moeilijke dagen, en graag , tot ziens
    Henk



  • 04 Januari 2021 - 09:18

    Huub:

    Hallo Jos,

    Tot voor een paar dagen geleden was ik niet op de hoogte dat je al aan deze toch pelgrimstocht was begonnen. Na ons contact van vorige week heb ik de gelegenheid gekregen om jouw uitgebreide verhaal toch nog te lezen. Wat een avontuur.
    In het begin van jouw "monstertocht" heb ik de route goed kunnen volgen. Voor een groot deel was deze vergelijkbaar met het binnendoor-traject wat wij geregeld hebben gevolgd onderweg naar een vakantiebestemming.

    Uit de beschrijving van de etappes blijkt dat er behalve in de wandeling erg veel energie gaat zitten maar het regelen van eten, overnachtingen en vooral het verwerken van onverwachte "tegenslagen" in de route en weersomstandigheden. Dat kost m.i. zeker minstens zoveel energie. Komt nog eens bij dat je voor het thuisfront (en uiteraard later ook voor jezelf) 's avonds nog een verslag gaat schrijven. Ik wist dat je sportief gezien een taaie was maar dit !!! Klasse Jos, dit dwingt erg veel respect af.
    Dat ook nog eens in combinatie met het missen van de gezin, de gezondheid van je moeder. Ik ik maar denken dat ik tijdens mijn fietstochten heb afgezien. Nou die ritjes van mij mogen nog niet eens in de schaduw staan van jou prestaties.
    Ik hoop dat je na het verwerken van het verlies van je moeder weer de nodige energie kunt opbouwen om de tocht weer op te pakken. Laten we er vanuit gaan dat ook Frankrijk dit jaar weer wat levendiger wordt dan in het voorbije jaar, dat zal ook jou wat meer steun bieden in het vervolg naar Santiago. Groetjes, Huub.

  • 21 Augustus 2021 - 14:33

    Ad:

    Jos, berichtje je van Jan &Ad en lidia.
    We hebben vorig jaar samen gelopen rond Le puy..
    we willen er nu een stukje aanplakken van een paar honderd km..
    Start ca 6-9. Ga je mee?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos

Wandelend naar Santiago de Compostela

Actief sinds 07 Maart 2020
Verslag gelezen: 730
Totaal aantal bezoekers 6707

Voorgaande reizen:

07 April 2020 - 17 Juli 2020

Santiago de Compostela

Landen bezocht: