algemene info pelgrimeren - Reisverslag uit Meterik, Nederland van Jos van Ras - WaarBenJij.nu algemene info pelgrimeren - Reisverslag uit Meterik, Nederland van Jos van Ras - WaarBenJij.nu

algemene info pelgrimeren

Blijf op de hoogte en volg Jos

02 Augustus 2020 | Nederland, Meterik

Omdat er vanaf vandaag wat meer lezers zijn van mijn site, zal ik een korte introductie geven wat mijn plan is. Ik wil lopen vanaf mijn huisadres naar Santiago de Compostela gaan. Dit doe ik alleen en ik neem alles wat ik denk nodig te hebben mee in mijn rugzak. De route heb ik digitaal uitgezet en ik loopt deze zonder papieren kaarten maar met behulp van mijn Garmin horloge en de DW map app. De routes zijn internationale wandelpaden en verder naar het zuiden zijn de wegen gemarkeerd als Pelgrimsroute en aangeduid met een Jacobsschelp. De route is ongeveer 3000 km ( zie foto) en ik denk ongeveer 25 km per dag te gaan lopen. Dus 120 dagen verdeeld over 2 periodes. 2 periodes omdat ik de aanvangsdatum van 7 april heb moeten uitstellen naar 4 augustus. De eerste periode is van 4 augustus tot begin oktober. De 2e periode is ergens voorjaar 2021. Ik ben redelijk zelfvoorzienend met koken (1-pits brander), slapen (mini tent), entertainment (muziek / ebooks), navigerend ( Garmin ), en bescherming van weersinvloeden ( regen, wisselende temperaturen en mogelijk sneeuw). Toch zal ik regelmatig een beroep moeten doen op de plaatselijke bevolking voor hulp. Voor een plekje voor mijn tent of slaapplaats, eten en water etcetera, al wat ik niet in mijn rugzak kan meenemen. Maar als pelgrim met het pelgrimspaspoort krijg je vaak spontaan hulp aangeboden, omdat men weet dat je als wandelaar onderweg bent naar het bedevaartsoord Santiago. Ik weet niet hoe is het nu is in de corona tijd,of de mensen nog steeds spontaan pelgrims helpen. Daarom ben ik redelijk zelfvoorzienend en gaan ik dit meemaken. De reden dat ik deze tocht gaan maken is naast de fysieke uitdaging, even weg uit het jachtige leven, ervaringen met zeer weinig middelen, de natuur, contacten met andere culturen en andere mensen en ik sta open staan voor geloof en het kerkelijke instituut. Ik heb er zin in en overmorgen is het zover.


  • 02 Augustus 2020 - 19:21

    Paul En Truus:

    Hee Jos, we wensen je een heel mooie en inspirerende tocht toe! We gaan je volgen, digitaal dan

  • 02 Augustus 2020 - 20:31

    Eduard Disch:

    Beste Jos,
    Een moedige en sportieve onderneming. Opmerkelijke citaat van jou: "Ik weet niet hoe is het nu is na de corona tijd,..." Ben jij zo zeker van 'na-corona-tijd' ? Volgens mijn info heerst in België en Frankrijk nog het risico op corona besmetting. Wees voorzichtig. Alle goeds toegewenst vanuit Maastricht!

  • 02 Augustus 2020 - 21:28

    Trudie Saris:

    Ha Jos,

    Kei veel succes! Ik ga je volgen!!

  • 02 Augustus 2020 - 21:40

    Myriam En Toon Wagemans:

    Ha Jos, eindelijk kun je aan het wandelen gaan richting Santiago. Een wens en droom van je wordt werkelijkheid. We wensen je heel veel succes en veel beleving en plezier. Geniet hiervan en nadien zijn we echt benieuwd naar je indrukken en hetgeen je allemaal mee gemaakt en gezien hebt onderweg. We gaan je op de voet volgen. We hopen ook dat je persoonlijke missie je rust en een voldaan gevoel geeft. Daar doe je het voor. Succes met de eerste fase/ periode. Heel uitdagend en knap van je. Groetjes Myriam en Toon

  • 03 Augustus 2020 - 23:41

    Henk En Ria:

    Hoi Jos,
    Geniet met volle teugen van deze fantastische tocht!
    Buren camino!
    Henk en Ria

  • 04 Augustus 2020 - 08:36

    Cees Wildenberg:

    Jos,
    Veel succes, wij gaan je volgen

  • 04 Augustus 2020 - 15:05

    Kim Janssen:

    Heel veel succes en geniet er ook van!!!

  • 06 Augustus 2020 - 22:19

    Leo En Mia:

    Hoi Jos, veel succes met deze tocht.

  • 17 Augustus 2020 - 12:12

    Jos En Annie Caessens:

    Jos,

    Wij wensen jou een voorspoedige wandeling en heel veel inspiratie! Je bent inmiddels al ongeveer 300 km op pad ? We willen graag info over jou belevingen ontvangen
    Groetjes Annie en Jos

  • 05 Februari 2021 - 16:39

    Wil Peijnenburg:

    Klinkt behoorlijk inspannend allemaal.
    Is het tweede deel van de tocht door corona uitgesteld.

  • 29 Juni 2024 - 20:08

    Dolf:

    Jos, Hedwig

    alvast voor morgen heel veel succes vanaf Le Puy

    [e-1f44d][e-1f3fd][e-1f97e][e-1f340]


  • 29 Juni 2024 - 22:04

    Ben En Herma Vergeer :

    Veel succes Jos en Hedwig.


  • 29 Juni 2024 - 22:27

    Mark En Sandy :

    Heel veel succes, maar vooral heel veel plezier!


  • 30 Juni 2024 - 10:37

    Mario En Mirjam :

    Jos en Hedwig,

    Veel plezier en geniet van deze mooie reis samen!


  • 30 Juni 2024 - 11:56

    Myriam En Toon:

    Ha Jos en Hedwig, veel plezier en succes met wandelen. Geniet er van.


  • 02 Juli 2024 - 06:34

    Eric En Riky:

    Veel succes en wandelplezier Jos en Hedwig


  • 02 Juli 2024 - 08:46

    Astrid:

    Succes Hedwig en Jos. Go, Go, Go

    Ga er lekker van genieten. Wat een vrijheid. Heel knap hoor[e-1f44c]


  • 08 Juli 2024 - 21:16

    Huub En Ellen:

    Veel plezier en sterkte Jos en Hedwig. Zeker na de extra intentie die jullie meenemen. Groeten,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos

Wandelend naar Santiago de Compostela

Actief sinds 07 Maart 2020
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 6669

Voorgaande reizen:

07 April 2020 - 17 Juli 2020

Santiago de Compostela

Landen bezocht: