Dag 21 Epernay - Reisverslag uit Épernay, Frankrijk van Jos van Ras - WaarBenJij.nu Dag 21 Epernay - Reisverslag uit Épernay, Frankrijk van Jos van Ras - WaarBenJij.nu

Dag 21 Epernay

Blijf op de hoogte en volg Jos

24 Augustus 2020 | Frankrijk, Épernay

Op tijd opgestaan en on 07:00 aan de wandel. Geen champagne ontbijt voor mij. Geen champagne en geen ontbijt. Met een muesli reep moet ik het redden tot de volgende supermarkt 14 km verderop. Na korte tijd ga ik over het spoor van de Thalys. Mijn god wat gaat dat snel. Hij haalt meer kilometers in een uur, als ik in 2 weken. De haas en de slak.

Maar de slak ziet in 2 weken meer dat een Thalyspassagier in een jaar.

Ik loop door de champagne wijnvelden en het is een drukte van weleer. Het is oogsttijd en overal worden met touringcar en busjes druivenplukkers aangevoerd. Ik wordt aangesproken door een druivenplukker en ik begrijp of ik een onafhankelijk onderzoek wil doen welke druif het lekkerst is. Ik besluit de druivenplukkers te helpen met dit verzoek.Wat is beter blauw of wit. Na een aantal steekproeven ben ik er niet uit. Allebei even lekker.

Heb ik toch nog mijn Champagne (druiven) ontbijt gekregen.

De laatste 15 km gaan door mooie Franse dorpjes en na 34 km ben in de stad Epernay. Het toeristen bureau heeft geen pelgrims huis of gastgezin in de aanbieding. Dan maar naar de stadscamping van Epernay. Ik krijg een biertje van de buren Bas en Gerrie uit Nederland. Bas heeft me uitgenodigd op zijn ontbijt van morgenvroeg. Vandaag de SdC 500 km grens gepasseerd. Morgen maar weer verder naar Montmort-Lucy.


  • 24 Augustus 2020 - 20:40

    Ben En Herma:

    Bofferd. Een lekker champagneontbijtje en morgen een gratis ontbijten. Maar het is je gegund. Succes maar weer.

  • 24 Augustus 2020 - 21:02

    Toon:

    Ha Jos, je wordt we lekker verwend met dat ontbijtje. Dik verdiend na de 500 km grens. Geniet er van en morgen weer lekker op pad. Het is toch lekker die lekkere druiven op/ langs je pad. Daar zit de nodige energie in. Succes. Groetjes. Toon

  • 24 Augustus 2020 - 21:21

    Monique:

    Hoi Jos!
    Leuk hoor die spontane gesprekken en proeverijen onderweg.
    Als je de inspanning en het af en toe afzien even wegdenkt dat ben je echt een bofferd

  • 24 Augustus 2020 - 21:25

    Francie:

    Mooie omgeving hoor, en dan morgenvroeg uitgenodigd voor een ontbijtje. Prima voor elkaar. Zo zie je maar "een goede buur is beter dan n verre vriend" ook in het verre Frankrijk!
    Geniet morgen weer van een mooie route.

  • 24 Augustus 2020 - 21:31

    Ans:

    We drinken wel een glaasje champagne als je thuis komt, of toch liever een Leffe?
    Ik hoop wel voor jou dat buurman Bas geen langslaper is.
    Succes maar weer en veel wandelplezier.

  • 24 Augustus 2020 - 21:45

    Martje:

    Na een weekje afwezigheid (geen tv, elektriciteit, WiFi, telefoonbereik, maar vooral geen coronanieuws) hebben Tonny en ik je verslagen gelezen. Knap hoor wat je al bereikt hebt. Een echt champagneontbijt maak ik nog wel voor je, als je weer eens naar zuid afrika opkomt. Dus wel met echte bubbels. Een druif, ook al komt die uit de champagnestreek, is toch maar magertjes.

    Het ziet er naar uit dat je ondertussen het pelgrimsritme te pakken hebt. Ver weg van de ratrace, verschillende mensen ontmoeten, elke dag weer nieuwe dingen meemaken, soms afzien en veel tijd in je uppie om gedichten samen te stellen.

    Houd vol. We blijven je volgen. Het mooie van gepensioneerd zijn, dat je je dromen kunt realiseren.

  • 24 Augustus 2020 - 21:46

    Eduard Disch:

    Beste Jos, proficiat met het passeren van de eerste 500 km afstand! In deze coronatijd kun je voorlopig nog onbezorgd door Frankrijk wandelen. Hopelijk tot het eindpunt van je eerste wandeletappe. Saint Jean Pied de Port??
    Nederland geeft vanaf morgen voor heel Spanje een oranjeadvies. Spanje is het eerste Europees land dat door een tweede coronagolf wordt getroffen. Niet zo vreemd. Het leven speelt zich daar vooral buitenshuis af. Het land kent hechte familie- en vriendenverbanden.
    Op naar de volgende 500 km: je kunt het!!

  • 24 Augustus 2020 - 22:32

    Eric En Riky:

    Goh Jos 14km lopen op 1 mueslireep. Topprestatie.
    Morgenvroeg maar flink hamsteren bij de buren dan kan je er weer ff tegen. Je komt al steeds dichterbij ons. Op naar de volgende 500km

  • 25 Augustus 2020 - 00:45

    Jos:

    Jos, super dat het zo goed met je gaat. Ik lees in jou verhalen dat je inmiddels de rust hebt gevonden. Het klinkt allemaal heel pragmatisch, maar geeft ook het gevoel aan mij van een intense zeer bijzondere beleving.
    Je gaat elke dag weer flink aan de bak in het Franse land.
    Krij jij nu toch een ander gevoel: bij de uitdrukking: "ik leef als god in Frankrijk"
    Benieuwd naar jou reactie.....

  • 25 Augustus 2020 - 10:17

    Henk En Astrid Uit Deurne:

    Jos wat n mijlpaal 500 km!!! Gefeliciteerd hiermee.
    De geperste druiven vinden wij persoonlijk het lekkerst, haha. Zorg goed voor jezelf.
    Bon journeé

  • 27 Augustus 2020 - 14:19

    Mari Van Summeren :

    Lekker zo'n ontbijtje en s avonds fijne buren waar je mag ontbijten. Mooie verslagen Jos. Weer veel succes verder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos

Wandelend naar Santiago de Compostela

Actief sinds 07 Maart 2020
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 6689

Voorgaande reizen:

07 April 2020 - 17 Juli 2020

Santiago de Compostela

Landen bezocht: