Dag 26 - Reisverslag uit Sommeval, Frankrijk van Jos van Ras - WaarBenJij.nu Dag 26 - Reisverslag uit Sommeval, Frankrijk van Jos van Ras - WaarBenJij.nu

Dag 26

Blijf op de hoogte en volg Jos

29 Augustus 2020 | Frankrijk, Sommeval

Vanmorgen samen ontbeten met mevr Noble. Mevrouw Noble is een weduwe van 75 jaar, die een kamer verhuurd aan pelgrims. Normaal is het veel drukker en ik ben pas nummer 10 van dit jaar. Ze is dus erg blij met mij. 

Ik vermijd de stad Troyes, omdat de meeste kerken dicht zijn, er weinig overnachtingsmogelijkheden voor pelgrims zijn en de stad heeft een mondkapjes verplichting op straat. Als je als pelgrim moe en happend naar adem de stad kom binnen gewandeld, moeten je luchtwegen nog eens worden geblokkeerd door een vilten lapje. Indien de corona crisis nog lang aanhoud, ben ik van plan een mondkapje op mijn gezicht te laten tatoeëren. Ben ik dus gered.

Ik loop wel langs de buitenwijken Troyes, voor de winkels. Burger King voor een vette hap. Ik heb de laatste tijd meer calorieën verbrand dan opgenomen, dus het mag. Na de lunch bij Burger King heb ik alweer spijt. 

Supermarkt voor magnetron voedingen, brood, noodle soepen, beleg etc. Alles is meervoud omdat ik voor vandaag en morgen moet inslaan. Ook vul ik mijn noodrantsoen, medicijnen kast en voetverzorging aan.

In het winkelwagentje lijkt het niet zoveel, maar na een plekje in mijn rugzak te hebben gevonden, is het wel heel erg veel. Ik moet nog 20 km, maar ik moet deze boodschappen hebben om te weekend door te komen. Op 30 km besluit ik het Pelgrimspad door de bossen te volgen. Mijn rugzak lijkt steeds zwaarder te worden en er liggen vele bomen op de pad. Het talud opklimmen eromheen naar beneden en alweer een meter dichterbij de finish in Sommeval. Sommeval is een piepklein dorpje maar heeft een pelgrimsruimte.Doodmoe vind ik vooraan in Sommeval de refugio. Deur is dicht, maar is hij op slot? Mijn hart maakt een vreugdesprongetje als de deur opengaat. Yes, magnetron, waterkoker, Frans toilet en het belangrijkste een douche.Dit is na drinken en eten wel de nummer 3 van levensbehoefte voor mij als pelgrim. Geen bedden, maar ik maak wel een bedje van de houten banken. Voor vandaag weer gered!! Morgen? Ach ja morgen!


  • 29 Augustus 2020 - 20:38

    Ben En Herma:

    Poe poe. Wat een tocht weer vandaag. En maak je niet druk om de hoeveel calorieën. Die loop je er zo weer af. En leuk dat je zoveel mensen leert kennen. Dit is toch wel een heel bijzondere periode. Daar zul je nog vaak aan terug denken. Rust maar weer lekker uit en morgen weer met frisse moed te volgende kilometers weg lopen . Succes Jos

  • 29 Augustus 2020 - 20:50

    Henk En Astrid Uit Deurne:

    Maar Jos, wat een route weer. Knap hoor hoe jij je redt! Wij zijn net terug van Frankrijk. Iedereen draagt een mondkapje daar. Maar ze kussen elkaar en geven handen. En dan is het dus schijnveiligheid.
    Maar wij vroegen ons af, heb je niet een keer een rustdag. Even lekker bij komen in een hotel met wat bubbels in een bubbelbad?
    Ja we snappen het.........., je bent een pelgrim en daar hoort dit niet bij.
    Bon route!!!

  • 29 Augustus 2020 - 21:29

    Toon:

    Ha Jos, het is elke dag weer voor jou, maar ook voor ons wat je tegen komt, wat je mee maakt, of juist niet mee maakt, wat je schrijft of vergeet op te schrijven en wat wij lezen of juist niet lezen. Myriam en ik zijn nu net terug uit Winterswijk. Een weekje met zon, regen en storm en. Wel leuk, zeker met Bram en later Fennie en Stijn op bezoek op onze boerderij camping daar. Je zult wel lekker lang onder die douche gestaan hebben, immers bijna eerste levensbehoefte. Ik zou morgenvroeg nog een keer gaan. Veel succes. Gr Toon

  • 29 Augustus 2020 - 22:03

    Eric En Riky:

    Wat een gewandel dag in dag uit. Respect dat je het zo goed doet. Morgen weer fris en fruitig op weg.

  • 30 Augustus 2020 - 09:17

    Martje:

    Zal straks weer wennen worden aan een zacht bed.

  • 30 Augustus 2020 - 09:41

    Leon:

    zo leer je wel alles beter waarderen als je jou verhalen leest 1 tip voor de volgende keer neem een breekijzer mee zodat je zeker alle deuren open krijgt want het lijkt mij zeer frustrerend na een zware dag telkens weer moet zoeken naar een overnachtingsplaats die dan weer gesloten blijkt daar in fransenland
    knap dat je zo door zet en wij zijn alweer benieuwd naar je volgende verhaal en avontuur gr van de calorieen eters uit schaijk city

  • 30 Augustus 2020 - 10:06

    Henk Vanuit Gemert:

    Hoy Jos, ik lach niet met jou uitdagingen, doch huil ook niet
    Ik meen te mogen zeggen, als je straks weer in Meterik terug bent , je af en toe in de zevende hemel waant
    J vrouwtje je klein zoon je eigen bedje enz enz
    Menig persoontje zal je benijden , ik in ieder geval wel .
    de nare dingen vergeet je zo . en de verder beleving zal je zeker lang heugen .
    Jos ik vraag me wel eens af . met welke intentie dit allemaal doet , om van huis te zijn . geloof ik zeker niet met zo,n vrouw ,als boete doening geloof ik ook niet , tenminste nooit iets slechts van je gehoord
    naar de heilig jacobus als boete doening , geloof ik ook niet , ik hoor je er nooit over praten,
    jos ik klets zomaar wat omdat ik , en dat meen ik een beetje jaloers op je ben , eik schreef je al . ik beleef mijn tocht helemaal opnieuw
    Jos, toy toy, het ga je goed , en niet denken om te draaien , dat zou ik jou kennende bijna kwalijk nemen .
    Weer vele groetjes van Jo en Mij en tot de volgende keer maar weer. Henk




  • 30 Augustus 2020 - 22:18

    Monique:

    Tjonge Jos wat een onderneming. Respect, respect, respect!
    En dat mondkapje, ik lig helemaal in een deuk.
    Misschien is het een idee om al je volgers vast duidelijk te maken waar je het meest naar uitkijkt of verlangt, dan kunnen wij vast hamsteren; mars, snickers, T-bone steaks.
    Deze inzet gaat vast beloond worden.

  • 31 Augustus 2020 - 15:11

    Jos Van Geffen:

    Hoi Jos,

    Leuk om je verhalen te lezen. Het zal ongetwijfeld zwaar zijn om iedere dag je spullen bij elkaar te pakken en weer met de benenwagen verder te gaan. Jou kennende ga je Santiago vast en zeker halen.
    Ga ik ondertuusen naar The Pilgrims-White men luisteren en zal daarbij aan jou denken.
    Veel succes met het vervolg van je reis. Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos

Wandelend naar Santiago de Compostela

Actief sinds 07 Maart 2020
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 6707

Voorgaande reizen:

07 April 2020 - 17 Juli 2020

Santiago de Compostela

Landen bezocht: